Chcemy poznać

 
 
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC LUTY
 
1. ,,Bezpieczeństwo zimą”
2. ,,Baśnie, bajki, bajeczki”
3. ,,Muzyka wokół nas”
4. ,,Nie jesteśmy sami w kosmosie”


 
l1

ZADANIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE

Dzieci będą:
  • przewidywały skutki niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania,
  • doskonaliły orientację w schemacie swojego ciała oraz w przestrzeni,
  • oceniały zachowanie swoje i innych, a także różnych postaci literackich,
  • przestrzegały zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka,
  • oceniały wartość logiczną zdań (zdania prawdziwe, fałszywe),
  • poznawały różne zjawiska fizyczne i chemiczne (topnienia ciał stałych, krystalizacji)
  • wyodrębniały sylaby ze słów,
  • różnicowały samogłoski i spółgłoski,
  • wyodrębniały ze słów głoski: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie,
  • czytały całościowo wyrazy – nazwy obrazków (lub równoważników zdań),
  • układały nazw obrazków z liter, odczytywały je,
  • poznawały litery g, p, w,
  • dysponowały sprawnością całego ciała, w tym rąk,
  • budziły zainteresowanie podejmowaniem prób pisania,
  • nazywały kolejne pory roku, dni tygodnia, miesiące,
  • liczyły obiekty i pokazywały je na zbiorach zastępczych (np. palcach),
  • rozwijały umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • przestrzegały podstawowych zasad korzystania z placu zabaw,
  • określały budowę piosenki (dwuczęściowa, trzyczęściowa),
  • poznawały instrumenty perkusyjne: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek, oraz sposób gry na nich,
  • odróżniały druk od pisma,
  • poznawały ciekawostki na temat Ziemi i wszechświata,
  • gromadziły informacje o kosmosie,
  • poznawały sylwetki znanych Polaków, np.: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, Jana Pawła II,
  • uczestniczyły w zabawach integracyjnych, w kole, ze śpiewem itp.,
  • odczytywały stosowne oznaczenia i symbole,
  • kojarzyły liczbę wyrażoną liczebnikiem z odpowiednią cyfrą,
  • poznawały i stosowały różne techniki plastyczne, np. batiku, kolażu, frotażu, mokrego w mokrym,
  • doskonaliły dbałość o porządek w swoim otoczeniu,
  • odbierały otaczający ich świat poprzez różne zmysły,
  • kształtowały umiejętność klasyfikowania według jednej cechy,
  • kształtowały umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej,
  • kształciły umiejętność uważnego słuchania utworów literackich,
  • doskonaliły umiejętność konstruowania i rozgrywania gier planszowych,
  • pogłębiały wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych,
  • uczestniczyły w wycieczce do biblioteki,
  • rozwijały ekspresję twórczą i wyobraźnię,
  • wyrażały własne przeżycia, doznania, emocje w wypowiedziach na określony temat,
  • kształtowały pozytywną i opiekuńczą postawę wobec zwierząt i roślin,
  • kształtowały umiejętności współpracy w grupie.
 
 l1
 
WIERSZE I PIOSENKI
 
„Moje bajki”
 Barbara Szelągowska
 
Gdy wieczór nadchodzi,
z książkami się witam,
siadam cichutko,
a mama mi czyta.
I czyta mi bajki
o dzielnych rycerzach,
smokach, czarownicach
i zaklętych wieżach.
O śpiącej królewnie
i o rybce złotej,
i o tym, jak młynarz
przyjaźnił się z kotem.
Choć jestem przy mamie,
to mi się wydaje,
że widzę naprawdę
te postacie z bajek.
 
 
„Czarodziejski koncert”
sł. muz Krystyna Gowik

I. Instrumenty już czekają, zaraz będą razem grały,
 wyczarują piękne nutki i zabiorą wszystkie smutki.
 Pan dyrygent już gotowy, chce, by wszystkie go słuchały,
 a nastroje są gorące, zaraz będzie piękny koncert.
Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,
 bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…
II. Smyczki głaszczą struny skrzypiec, ocierają się jak kotki,
 wiolonczela i altówki dają dźwięk jak lizak słodki.
 Z boku harfa i gitara ze strunami do szarpania.
 Wszyscy chcą tu być najlepsi, wszyscy chcą mieć szóstkę z grania.
Ref.: Patrzą instrumenty…
III. Z tyłu siedzą srebrne flety; gdy w nie dmuchać, pięknie grają.
 Za fletami złote trąbki – trąbią, ile siły mają.
 Saksofony i klarnety tak dmuchają, że o rety!
 Razem z nimi buczy tuba – bardzo duża, bardzo gruba.
Ref.: Patrzą instrumenty…
IV. A pośrodku wielki, czarny – to fortepian z klawiszami,
 kiedy palce w nie uderzą, płyną dźwięki ponad nami.
 Całkiem z tyłu wielkie bębny dudnią tak, że drży powietrze.
 
 
„Kosmiczny sen”
sł. muz. Krystyna Gowik
 
I. Czterej kosmici przylecieli,
 w moim pokoju przystanęli.
 Mówią: „Dzień dobry, my przepraszamy,
 ale pewnego chłopca szukamy.
 Ten chłopiec wielkim jest leniuszkiem
 i często chowa się pod łóżkiem.
 Nie słucha taty, na brata krzyczy
 i nie chce mamie swej pomóc w niczym”.
Ref.: A przecież trzeba dobrym być,
 słodką minę mieć,
 bo inaczej trochę wstyd…
 Być leniuszkiem? Nie!
 Być kłamczuszkiem? Nie!
 Lepiej iść do mamy i przytulić się.
II. Czterej kosmici odlecieli,
 bo porozmawiać z kim nie mieli.
 A ja, czerwony jak pan buraczek,
 pod łóżkiem leżę, ze wstydu płaczę…
 A potem bardzo się zdziwiłem,
 bo się po prostu obudziłem.
 To tylko sen był, och, wspaniale!
 Już nigdy zły nie będę wcale.

 
  
l1
 
JĘZYK ANGIELSKI - LUTY

 
Treści programowe:
  1. School equipment
  2. Family
 
Cele:
dziecko:
  • doświadcza pozytywnego kontaktu z językiem obcym;
  • potrafi zaśpiewać piosenkę na rozpoczęcie i zakończenie zajęć;
  • reaguje na proste polecenia nauczyciela;
  • potrafi zidentyfikować i wskazać na kartach obrazkowych, kartach pracy itp. poznane słownictwo dot. rodziny, przyborów szkolnych;
  • próbuje nazwać wprowadzone słownictwo;
 
Rozkład materiału – luty:
1. School equipments – utrwalenie słownictwa dot. przyborów szkolnych : book, pencil, notebook, crayon;
2. Family – wprowadzenie słownictwa dot. rodziny: mummy, daddy, sister, brother, granny, granddad; 


„Family song”
Wave to your mummy,
Wave, wave.
Wave to your daddy
And say „ Hello”.
Dance with your sister,
Dance, Dance.
Dance with your brother
And hug them, too.
Kiss your granny,
Kiss, Kiss.
Kiss your grandad,
They love you.