Relacja z akcji Sprzątanie Świata

Wrzesień jest tym miesiącem, w którym w całej Polsce odbywa się Ogólnopolska Akcja Sprzątania Świata. W tym roku również nasze przedszkolaki wzięły udział w tej akcji, jednak różniła się ona od pozostałych. Oprócz wiadomości na temat segregacji i recyklingu odpadów, przedszkolaki przeprowadzały doświadczenia związane z zanieczyszczeniem gleby. Wspólna zabawa w wysypisko śmieci uświadomiła dzieciom, ile niepotrzebnych odpadów na nie trafia.

Obejrzeliśmy film edukacyjny o segregowaniu śmieci. Poznaliśmy słowo ,,recykling” oraz jego znaczenie. Zabawiliśmy się w segregację plastikowych korków. Poznaliśmy trzy rodzaje segregowania śmieci.

Mama Adasia z grupy ,,Podróżnicy” ułożyła ekologiczną bajkę, którą zaprezentowała wraz z Adasiem i Adasia siostrą. Bohaterami były leśne zwierzątka i owady. Opowieść bardzo się dzieciom spodobała, zawierała ekologiczne treści oraz bardzo łatwe rymy.

Dzieci bawiły się również po hasłem „Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję”. Nie mogły posprzątać okolicy wokół przedszkola, jak to każdego roku robiły, jednakże brały udział w wielu ciekawych zabawach kształtujących ich postawy proekologiczne i nie tylko…

W doświadczeniu „Wysypisko na bibule” dzieci najpierw skonstruowały z klocków miasteczko. Położone było ono wokół bibuły, która imitowała wysypisko. Dzieci dowiedziały się, że pod wysypiskiem znajduje się woda gruntowa i gleba. Pani Ola, na kawałkach bibuły, zrobiła kilka plam tuszem, a następnie używając niewielkiej ilości wody zasymulowała deszcz. Dzieci dowiedziały się, że woda jest dobrym rozpuszczalnikiem i kiedy przepływa przez wysypisko wypłukuje niebezpieczne substancje ze śmieci i przenosi je gdzie indziej. Dzieci również uświadomiły sobie niebezpieczeństwo związane z przenikaniem substancji do gleby i wód gruntowych.

Podczas „Wyścigu państw” dzieci dowiedziały się, że zwykłe nakrętki plastikowe mogą być wspaniałym narzędziem do wspólnej zabawy.

Nakrętki dzieci również wykorzystały do utrwalenia poznanych w tym roku szkolnym liter i cyfr.

W trakcie gier interaktywnych „Segregujemy śmieci” dzieci utrwalały zasady selektywnej zbiórki odpadów.